عایق پشم سنگ و کاربردهای پشم سنگ
neiram 1401/08/07 صنعت

عایق پشم سنگ و کاربردهای پشم سنگ

تولید پشم سنگ با کیفیت های مختلف باعث شده تا بتوان از این نوع عایق صوتی و حرارتی برای عایق بندی قسمت های مختلف ساختمان استفاده نمود. عایق بندی دیوارها، کف، سقف و لوله های پکیج به کمک انواع پشم سنگ امکان پذیر است. البته به شرطی که بهترین پشم سنگ با بهترین دانسیته و ضخامت انتخاب شود.

دانسیته پشم سنگ یکی از پارامترهای مهم در تعیین کیفیت و کارایی این عایق است. امروزه انواع پشم سنگ در کارخانه های مختلف تولید می شوند. هر یک از این گونه ها دانسیته های مختلفی دارند که بر اساس نوع کاربرد آن ها انتخاب خواهد شد. واحد دانسیته پشم سنگ به صورت کیلوگرم بر متر مکعب تعریف می شود. هر چه مقدار دانسیته پشم سنگ بیشتر باشد، قدرت عایق بندی آن بیشتر خواهد بود. با این حال انتخاب بهترین دانسیته پشم سنگ برای عایق بندی ساختمان کاملا به نظر مهندسان و کارشناسان ساختمان بستگی خواهد داشت.

در این مقاله قصد داریم به بررسی ساختار پشم سنگ بپردازیم. خواهیم دید که دانسیته انواع پشم سنگ بر کارایی آن اثر داشته و کیفیت آن را تغییر می دهد.

مزایای عایق های پشم سنگ

پیش از اقدام برای خرید عایق پشم سنگ بهتر است از مزایای این نوع عایق های صوتی و حرارتی آگاهی کامل داشته باشید. از این رو در ادامه به بیان برخی از ویژگی های کاربردی عایق پشم سنگ می پردازیم.

عایق پشم سنگ ؛ عدم تغییر خواص عایق

یکی از بهترین ویژگی هایی که خرید و فروش عایق پشم سنگ را رواج داده است، عدم تغییر خواص آن ها است. در واقع، وقتی از عایق پشم سنگ در عایق بندی یک ساختمان استفاده می شود، تا سالیان دراز می توان از کیفیت آن مطمئن بود. به طوری که ساختمان مورد نظر تا زمان تخریب، همواره در برابر صدا، انتقال حرارت و آتش سوزی ایمن خواهد بود.

عایق پشم سنگ ؛ یک عایق صوتی و نسوز

در دنیای امروز آرامش محل زندگی و کار بسیار اهمیت دارد. استفاده از یک عایق بندی خوب باعث می شود تا به این هدف برسیم. خرید عایق پشم سنگ به عنوان یک عایق صوتی نسوز، آن هم از یک مرجع مطمئن می تواند گزینه بسیار مناسبی برای این منظور باشد.

عایق مقاوم در برابر رطوبت

حرارت بالایی که در تولید عایق های پشم سنگ به کار برده می شود، مقاومت آن ها را در مقابل رطوبت بالا می برد. از این رو، در مکان هایی که امکان نفوذ بخار، رطوبت و یا مایعات وجود دارد، کاربرد عایق پشم سنگ می تواند مفید واقع شود. برای مثال، عایق بندی دیوارها و کف حمام و سرویس بهداشتی منازل با پشم سنگ، از انتقال رطوبت به قسمت های مجاور جلوگیری خواهد کرد.

عایق پشم سنگ ؛ عایقی ضد حساسیت

برخی عایق ها نظیر پشم شیشه به دلیل ایجاد مشکلات تنفسی و آلرژی های پوستی می توانند عوارضی را برای افراد در پی داشته باشند. از این رو، به نظر می رسد که عایق پشم سنگ مناسب تر از عایق های پشم شیشه باشد.

پشم سنگ چیست و چرا برای عایق بندی حرارتی مفید است؟

پشم سنگ چیست؟ یک نوع عایق متشکل از الیاف معدنی است که با هدف عایق بندی حرارتی، صوتی، رطوبتی و آتش سوزی مورد استفاده قرار می گیرد. دانسیته بالای پشم سنگ به همراه ضخامت نسبتا زیاد آن باعث می شود تا برای عایق بندی حرارتی بسیار  مفید باشد.

پشم سنگ از چی ساخته شده است؟

برای ساخت پشم سنگ لازم است سنگ های آذرین بازالت در کوره به حالت مذاب در آیند. سرباره کوره های فولادی ماده مکملی است که باید به این سنگ ها اضافه شده و یک ترکیب مذاب ایجاد کند. با انتقال ماده مذاب به محفظه ای چرخان که برای تولید الیاف پشم سنگ در نظر گرفته شده است، این ماده سرد می شود. الیاف تولید شده با اضافه شدن روغن یا رزین، تحت فشار قرار گرفته و رول می گردند. در نهایت، این رول ها به بازار وارد می شود.

دانسیته پشم سنگ چیست؟

ضخامت و دانسیته پشم سنگ از کمیت های مهمی است که برای تولید پشم سنگ به آن توجه خواهد شد. یک پنل پشم سنگ با دانسیته بالا برای عایق بندی حرارتی کوره ها مفیدتر از پانل با دانسیته کم است. البته انتخاب بهترین پشم سنگ با مناسب ترین دانسیته به عهده مهندسین این امر است.

دانسیته پشم سنگ چقدر است؟

به این سوال که دانسیته پشم سنگ چقدر است، نمی توان پاسخ واحد داد. زیرا امروزه تولید پشم سنگ با ضخامت ها و دانسیته های مختلف انجام می گیرد. بنابراین، مقدار دانسیته هر لایه از عایق پشم سنگ می تواند با لایه دیگر متفاوت باشد. همین مساله باعث شده تا طیف وسیعی از ضخامت ها و دانسیته ها تولید شده و در موقعیت های مختلف به کار گرفته شوند.

برای مثال، بهترین نوع پشم سنگ برای عایق بندی کردن شیروانی ها، پشم سنگ رول شده است. برای انتخاب بهترین دانسیته پشم سنگ در چنین مواردی باید به دنبال پشم سنگ با دانسیته 22 کیلوگرم بر متر مکعب بود. این در حالی است که در تولید پشم سنگ با برندهای مطرح دنیا، دانسیته پشم سنگ می تواند تا 1000 کیلوگرم بر متر مکعب نیز افزایش یابد. تغییر دانسیته و تراکم در ساخت انواع پشم سنگ ها شامل پشم سنگ تخته ای، پشم سنگ پتویی، پشم سنگ لحافی، پشم سنگ ایزو پایپ و مانند آن ها امکان پذیر خواهد بود.

بهترین عایق برای عایق بندی

هر یک  از عایق ها با جنس های مختلف معایب و مزایای خود را دارند. به طور کلی زمانی می توان یک عایق را بهترین دانست که بیشترین مزیت را برای عایق بندی ساختمان داشته باشد. برای مثال، عایقی که بتواند هم از نظر صوتی و هم از نظر حرارتی، ساختمان را عایق بندی نماید نسبت به عایقی که تنها عایق حرارتی است، مفیدتر خواهد بود

روش نصب عایق پشم سنگ

عایق پشم سنگ به شکل های مختلف لحافی، تخته ای، پتویی و فله ای تولید می شود. نصب این نوع عایق به سادگی قابل انجام است. تنها کافی است بنا بر ابعاد مورد نیاز خود آن را برش دهیم.

پشم سنگ گلخانه چیست؟

پشم سنگ گلخانه یا همان پشم سنگ معمول که برای عایق بندی های صوتی و حرارتی به کار می رود، نوعی ماده معدنی است. این عایق معدنی از ترکیب سنگ های آتشفشانی بازالت و سرباره های فولادی تولید می شود. پشم سنگ، خواص منحصر بفردی دارد که آن را برای اجرای طرح های کشاورزی هیدروپونیک نیز مساعد می سازد.

بر اساس پیشرفت هایی که در زمینه تحقیقات کشاورزی به دست آمده است، پشم سنگ یک ماده معدنی مفید و حمایتگر برای رشد محصولات کشاورزی است. در تولید پشم سنگ ابتدا تارهای پشم سنگ در یک محفظه چرخان ایجاد شده و سپس به حالت فشرده در می آیند. فشرده شدن پشم سنگ باعث می شود تا صفحات بزرگی شکل بگیرد. میزان فشار وارد بر این صفحات متغیر است. به طوری که مقدار پشم سنگ موجود در واحد سطح یا حجم صفحات (چگالی پشم سنگ) می تواند متفاوت باشد. عملکرد و قیمت انواع پشم سنگ با دانسیته ها و ضخامت های مختلف نیز با یکدیگر تفاوت دارند.

عایق پشم سنگ ؛ خواص ضدرطوبت

عایق پشم سنگ به کمک ترکیبات خاص می تواند به بهترین عایق ضدرطوبت تبدیل شود. از طرفی، این نوع عایق به دلیل تولید در دمای بسیار بالا، یک محیط کاملا استریل به حساب می آید. به طوری که هیچ گونه قارچ، کپک و باکتری در آن رشد نخواهند کرد.

آیا عایق پشم سنگ قابلیت بازیافت است؟

عایق پشم سنگ قابلیت بازیافت داشته و عایق دوستدار طبیعت محسوب می شود. علت این مساله نیز معدنی بودن عایق پشم سنگ است. در نتیجه استفاده از پشم سنگ آسیبی به محیط وارد نخواهد کرد. بنابراین، به عنوان یکی از مهم ترین معیارهای انتخاب عایق خوب برای ساختمان می توان این مساله را در نظر گرفت.

انواع پشم سنگ برای عایق بندی حرارتی کوره ذغالی

به طور کلی پشم سنگ در شکل ها و مدل های متنوعی ساخته می شود. هر نوع پشم سنگ کارایی ویژه خود را دارد. از انواع پشم سنگ مناسب برای عایق بندی حرارتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پشم سنگ تخته ای
  • پشم سنگ پتویی
  • پشم سنگ فله ای
  • پشم سنگ لوله ای
  • پشم سنگ لحافی

قیمت پشم سنگ

قیمت انواع پشم سنگ بر اساس ضخامت و دانسیته آن ها تعیین می گردد. توجه به مقدار R-Value (معیار کیفیت و مقاومت پشم سنگ در مقابل انتقال حرارت) پشم سنگ نیز در بحث تخمین قیمت اثرگذار است. بنابراین، لازم است قبل از خرید پشم سنگ مورد نیاز خود، ابتدا نوع، ضخامت، دانسیته و ابعاد کوره را تعیین نمایید. در صورتی که پشم سنگ را به یک کارخانه یا شرکت سفارش می دهید، باید هزینه حمل و نقل آن را نیز در نظر داشته باشید. چنانچه قصد خرید پشم سنگ را دارید، می توانید با کارشناسان سایت نیرم تماس حاصل نمایید.

قیمت انواع پشم سنگ

انواع پشم سنگ با بهترین قیمت در ادامه به بررسی برخی از آن ها می پردازیم:

پشم سنگ لحافی

پشم سنگ لحافی، از کاربردی ترین انواع پشم سنگ است. در تهیه پشم سنگ فلوفلت، از الیافی با جنس رزین فلوفلت استفاده می شود. این نوع الیاف، به دلیل داشتن ویژگی هایی مانند مقاومت و انعطاف پذیری بالا و همچنین سبک بودن آن، مورد استفاده قرار می گیرند. با وجود این ویژگی ها، پشم سنگ از مقاومت بالایی در برابر رطوبت و حرارت برخوردار است. پشم سنگ در مدل های مختلفی از جمله پشم سنگ فلوفلت با روکش آلومینیمی، پشم سنگ فلوفلت با روکش کاغذ کرافت و یا بدون روکش و به صورت رولی تولید می شود. از پشم سنگ هایی که دارای پوششی از جنس آلومینیم است، می توان در مکان هایی که در معرض رطوبت بالا قرار دارند، استفاده کرد. اگرچه پشم سنگ مزایای قابل توجهی دارد، اما از نظر اقتصادی، جز محصولات به صرفه است و می توان آن را در صنایع مختلف استفاده کرد.

برای قیمت پشم سنگ لحافی بر روی لینک زیر کلیلک کنید

پشم سنگ خام

پشم سنگ خام با نام های دیگر مانند پشم سنگ فله ای و ایزوترم نیز شناخته می شود. در طول فرایند تولید پشم سنگ، ماده مذاب حاصل از سنگ طبیعی را طی مراحلی، به الیاف تبدیل می کنند. الیاف حاصل که در یک جا جمع شده اند، به عنوان پشم سنگ خام در نظر گرفته می شود. از پشم سنگ خام در تجهیزات صنعتی، سردخانه، فرهای تولید شیرینی، تنورهای نانوایی، عایق کاری بین دوجداره که دارای فضای خالی و نامنظم است، به کار می رود. همچنین می توان پشم سنگ خام را با افزودن مواد دیگر و با حلاجی آن در یک یا دو مرحله، آن را به پشم سنگ مورد نظر برای صنایع مختلف مانند بویلرهای نیروگاهی، سازه های گرانیتی، لنت ترمز و صفحه کلاج و جداره های حرارتی در صنعت ماشین سازی استفاده کرد.

برای قیمت پشم سنگ خام بر روی لینک زیر کلیلک کنید

پشم سنگ تخته ای

پشم سنگ تخته ای، یا فنوپانلپس از تهیه پشم سنگ، بنابر سفارش مشتریات، آن را در قالب های مخصوصی برای تولید تخته هایی از پشم سنگ قرار می دهند. از پرکاربردترین محصولات پشم سنگ است و در زمینه های گوناگونی از آن استفاده می شود. از پشم سنگ تخته ای نیمه سخت برای سطوح غیر مسطح و از نوع سخت آن برای سطوح مسطح به کار می رود. پشم سنگ تخته ای را می توان در استودیو صدابرداری و یا سالن های کنفرانس، سیستم های تهویه مطبوع، درب های ضدحریق، سقف و دیواره های کناف ساختمان ها به کار برد.

برای قیمت پشم سنگ تخته ای بر روی لینک زیر کلیلک کنید

پشم سنگ لوله ای

پشم سنگ لوله ای یا همان پشم سنگ ایزوپایپ، برای عایق بندی در لوله های حاوی سیالات در تاسیسات صنعتی و صنایع نفت و گاز استفاده می شود. پشم سنگ لوله ای از نظر ضخامت، طول و قطر این عایق ها، استاندارد است.تنها بر اساس نیاز مشتری، این نوع پشم سنگ در مدل های گوناگونی مانند پشم سنگ لوله ای با روکش آلومینیم و پشم سنگ لوله ای با روکش کرافت تولید می شود.

هنگام انتخاب پشم سنگ لوله ای، در مورد سایز لوله، دمای داخلی و محیط مورد نظر اطلاعاتی کسب کنید. تا دانسیته و ضخامت مناسب از پشم سنگ لوله ای را انتخاب کنید.

برای قیمت پشم سنگ لوله ای بر روی لینک زیر کلیلک کنید

پشم سنگ پتویی

پشم سنگ پتویی (ایزوبلنکت) به عنوان حرارتی و صوتی به برای عایق کاری تجهیزات صنعتی به کار می رود. به دلیل استفاده از مواد مقاوم به حرارت، این نوع پشم سنگ می تواند دمای زیادی

در حدود 750 سانتی گراد را در خود نگه دارد، در نتیجه از برون دهی دما جلوگیری می کند. عایق پشم سنگ پتویی به منظور سهولت در نصب به بر اساس نیاز

به صورت تاشو و یا  رولی تهیه می شود.

این پشم سنگ با روکش هایی از توری سیمی، پارچه نسوز، کاغذ کرافت و یا روکش آلومینیم میتوان یافت.از خواص دیگر پشم سنگ پتویی می توان به مقاومت بالای آن در برابر خوردگی

دافع رطوبت، عدم انتشار گازهای سمی، خواص شیمایی پایدار سازگار با محیط زیست اشاره کرد.

برای قیمت پشم سنگ پتویی بر روی لینک زیر کلیلک کنید

کلیه محصولات پشم سنگ را می توانید بر روی لینک کلیک کنید

نوشتن دیدگاه جدید